Komunikacijske ploče su pomagala koja olakšavaju komunikaciju brojnoj djeci i osobama koje zbog različitih razloga ne mogu funkcionalno komunicirati govorom ili slabije razumiju jezik. Ploče sadrže niz grafičkih simbola, a pokazivanjem na simbole izražavaju se različite potrebe, doživljaji, pitanja, osjećaji, neslaganja itd. Preporučuje se da komunikacijski partneri pokazuju na simbole dok komuniciraju s djecom kojima su ploče namijenjene. Tako im olakšavaju razumijevanje onoga što govore, pomažu im u učenju što različiti simboli znače i za koje svrhe se mogu koristiti. Ploče se mogu izraditi i prilagoditi za uporabu u različitim situacijama i za različite aktivnosti.

Komunkacijska ploča sa sržnim riječnikom

Sržni rječnik čini otprilike 80% najčešćih riječi koje se koriste u većini svakodnevnih situacija te predstavljaju temelj za funkcionalnu upotrebu jezika (Beukelman i Mirenda, 2005.). Sržne riječi temelje se na broju i vrsti riječi koje koriste djeca tipičnoga jezičnoga razvoja u dobi između 24 i 36 mjeseci (Hržica, Kuvač Kraljević i Šnajder, 2013.).

Pregledom riječi/simbola uključenih u rječnik zamjećuje se kako su u njemu zastupljene različite vrste riječi – zamjenice, glagoli, prilozi, veznici itd. Tradicionalni rječnici temelje se na imenicama  te korisnicima omogućuju isključivo imenovanje i traženje predmeta, zbog čega se danas smatra da bi sržne riječi trebale biti integralan dio svakog komunikacijskog sustava. Podučavanje korisnika sržnim riječima pomno je planiran proces u kojem stručnjaci i drugi komunikacijski partneri modeliraju jezik koji se nalazi na nešto višoj razini od djetetovih trenutačnih jezičnih sposobnosti (Hartmann, 2019.).

Rosandić Grgić, M. & Ivšac Pavliša, J. (2021). Ključna obilježja potpomognute komunikacije u ranoj intervenciji. U: Potpomognuta komunikacija kao metoda rane intervencije. Teorijska ishodišta i klinička praksa (ur. J. Ivšac Pavliša). Udžbenici Sveučilišta u Zagrebu.

Na sljedećoj poveznici je dostupna komunikacijska ploča na kojoj se nalazi sržni rječnik:

Potpomognuta komunikacija u svakodnevici

Komunikacijska ploča „Potpomognuta komunikacija u svakodnevici” osmišljena je u Laboratoriju za potpomognutu komunikaciju kako bi olakšala vođenje razgovora s djecom koja ne govore, govore otežano, koriste vrlo ograničeno govor, slabije nas razumiju ili otežano vode razgovor o sebi i onome što se dogodilo. Ploča omogućuje uključivanje djece u komunikaciju tijekom svakodnevnih dolazaka i odlazaka kroz teme poput: gdje su bila prije dolaska, kamo će ići poslije, što vole raditi, čime se žele igrati, kakvo je vrijeme, kako se osjećaju ili kojim su se prijevoznim sredstvom dovezla.

Na lijevoj strani ploče nalaze se često korištene riječi, dok su s desne strane simboli koji prikazuju aktivnosti koje se najčešće događaju prilikom dolaska kod različitih stručnjaka. Ovakav vizualni raspored potiče razumijevanje i olakšava slijeđenje predviđenih aktivnosti.

Razgovor s djetetom možemo započeti dijeljenjem vlastitog iskustva uz pomoć simbola. Na primjer, pokazivanjem na simbole „ići“ i „bicikl“ možemo reći: „Ja sam danas ovdje došla biciklom.“ Zatim, pokazivanjem na simbol „ići“, pitamo dijete: „Kako si ti danas došao kod mene?“

Na taj način potičemo dijete na izražavanje, olakšavamo razumijevanje onoga o čemu se razgovara, razvijamo interakciju i pružamo mu priliku da sudjeluje u svakodnevnoj komunikaciji.

Na sljedećoj poveznici je dostupna komunikacijska ploča Potpomognuta komunikacija u svakodnevici:

Privacy Preference Center