U Kabinetu za probleme u vidnom funkcioniranju bavimo se procjenom i savjetovanjem djece i odraslih s problemima vidnog funkcioniranja. Ovi problemi obuhvaćaju slabovidnost, sljepoću, ali i probleme vidnog funkcioniranja na razini korištenja vida u svakodnevnim životnim situacijama. Navedeni problemi mogu nastati zbog oštećenja bilo kojeg dijela vidnog puta, na oku ili mozgu.

Osobe s istim oštećenjem vidnog puta, istom dijagnozom pa čak i istim ostatkom vida mogu jako različito koristiti svoj vid. Stoga se u svrhu poboljšanja korištenja vida u svakodnevnim situacijama, preporuča učiniti procjenu vidnog funkcioniranja.

Problem vidnog funkcioniranja često se javlja kao pridružena teškoća, ali ih se rijetko prepoznaje kao takva. Budući da višestruke teškoće na specifičan način utječu na svakodnevne životne situacije i aktivnosti, potrebna je sveobuhvatna procjena osobe te utjecaja čimbenika okoline na njeno funkcioniranje. Stoga u kabinetu provodimo tzv. „ekološki pristup u procjeni“ te savjetovanje osoba s višestrukim teškoćama različite životne dobi i njihovih obitelji.

Usluge Kabineta za probleme u vidnom funkcioniranju

1. Procjena vidnog funkcioniranja

Procjena se provodi s osobama različite životne dobi, od rođenja do starije odrasle dobi, koje imaju poteškoća u korištenju vida.
Traje do 120 min tijekom kojih se prvo provodi intervju s osobom i/ili skrbnikom osobe. Zatim se ispituju vidne funkcije (oštrina vida, osjetljivost na kontraste, okulomotorika i druge) te funkcionalni vid (korištenje vida u osobi tipičnim aktivnostima, kao što su čitanje, crtanje, pisanje i dr.).
Po završetku procjene se uz analizu rezultata, u suradnji s osobom i/ili skrbnikom planira podrška, prilagodba i rehabilitacija vida u situacijama tipičnim za osobu (socijalne situacije, (pred)školske i radne aktivnosti, orijentacija i kretanje i dr.)

2. Procjena cerebralnog oštećenja vida

Procjena se provodi s osobama od treće godine života do starije odrasle dobi. U pravilu se ova procjena preporuča nakon procjene funkcionalnog vida i traje do 120 min. Na početku se provodi intervju s osobom i/ili skrbnikom. Potom se ispituju više vidne funkcije primjenom različitih metoda procjene i slikovnih te video prikaza, primjerenih dobi, interesima i životnim situacijama osobe.
Po završetku procjene se uz analizu rezultata, u suradnji s osobom i/ili skrbnikom planira podrška, prilagodba i rehabilitacija vida u situacijama tipičnima za osobu (socijalne situacije, (pred)školske i radne aktivnosti, orijentacija i kretanje i dr.)

3. Stručna podrška u rehabilitaciji osoba s problemima vidnog funkcioniranja

Stručna podrška pruža se osobama s problemima vidnog funkcioniranja svih dobnih skupina te bez obzira na uzroke problema. Vremenski okvir pružanja takve podrške najčešće se događa unutar godine dana nakon procjene vidnog funkcioniranja i/ili procjene cerebralnog oštećenja vida.
Ova usluga traje do 90 min, a uključuje planiranje aktivnosti rehabilitacije vida, izradu smjernica za prilagodbu materijala u svrhu poboljšanja vidnog funkcioniranja, planiranje prilagodbe prostora, pristupa u svrhu profesionalne rehabilitacije, praćenje i vrednovanje učinkovitosti postupaka rehabilitacijskih postupaka.

4. Procjena osoba s višestrukim teškoćama

Procjena je namijenjena osobama s višestrukim teškoćama svih dobnih skupina, od rođenja do starije odrasle dobi. U pravilu traje do 120 min. Započinje inicijalnim razgovorom o dosadašnjim događajima u životu osobe i obitelji, snagama i interesima osobe, uobičajenim obiteljskim aktivnostima i rasporedu dana te potrebama osobe i obitelji. Već tijekom intervjua se opservira ponašanje osobe te se provodi procjena ponašanja, vještina i načina učenja osobe.
Po završetku procjene, uz analizu rezultata, u suradnji s osobom i/ili skrbnikom, planira se podrška, prilagodba i rehabilitacija vida u situacijama tipičnim za osobu (socijalne situacije, (pred)školske i radne aktivnosti, orijentacija i kretanje i dr.).

5. Savjetovanje obitelji osoba s višestrukim teškoćama

Ova vrsta usluge namijenjena je obiteljima osoba s kompleksnim potrebama s ciljem poboljšanja kvalitete života obitelji. U pravilu se održava nekoliko dana nakon učinjene procjene osobe s višestrukim teškoćama, a može i s većim vremenskim odmakom. Traje 90 minuta, a započinje razgovorom o uobičajenim dnevnim situacijama i aktivnostima obitelji te izazovima s kojima se susreću.
Nakon razgovora s članovima obitelji, u suradnji s njima planiraju se prilagodbe prostora, koraka i materijala u aktivnostima i drugo. Sve ovo se provodi s ciljem uspješnije inkluzije osobe i obitelji u zajednicu te lakšeg nošenja sa životnim izazovima što će dovesti do poboljšanja kvalitete života.


NAŠ STRUČNI TIM

Izv. prof. dr. sc. Sonja Alimović

  • Po završetku Fakulteta za defektologiju (1998) radila u DV Velika Gorica u skupini djece s teškoćama u razvoju. Istovremeno volontira u udruzi Vision of hope gdje pruža stručnu podršku u obitelji djece s oštećenjem vida u ranoj dobi. Od 2003. radi u centru Mali dom gdje provodi procjenu i rehabilitaciju vida, pruža podršku obiteljima djece s oštećenjem vida i dodatnim teškoćama u ranoj dobi te kreira i provodi programe u radu s djecom s višestrukim teškoćama. Od 2015. radi na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu.
  • Kroz edukacije „Vision therapy“ („Terapija vida“), „Cerebral visual impairment“ („Cerebralno oštećenje vida“), „Education of Learners with Multiple Disabilities and Sensory Loss“ („Poučavanje učenika s višestrukim teškoćama i senzornim oštećenjima“) kontinuirano se usavršava u području procjene, planiranja, rehabilitacije i poučavanja osoba s oštećenjem vida, gluhosljepoćom i višestrukim teškoćama.

Andrea Paulik, mag. rehab. educ.

  • Radno iskustvo započinje u Dnevnom centru za rehabilitaciju djece i mladeži Mali dom – Zagreb (2018-2023).
  • Od 2023. godine zaposlena kao asistent na Odsjeku za oštećenja vida.
  • Trenutno je doktorandica na Studiju invaliditeta Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, a primarno područje znanstvenog i stručnog interesa su joj problemi u vidnom funkcioniranju djece sa poremećajima iz spektra autizma i djece s višestrukim teškoćama

Matea Kasun Luburić, mag. rehab. educ.

  • Radno iskustvo započinje u Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek na Odjelu za psihosocijalnu rehabilitaciju odraslih osoba.
  • Godine završava temeljni stupanj stručne izobrazbe „Procjena i rehabilitacija vida“ pri Edukacijskom centru Malog doma – Zagreb i stručno usavršavanje „Cerebralno oštećenje vida“ pri Akademiji za razvojnu rehabilitaciju.
  • Od 2023. godine zaposlena kao asistent na Odsjeku za oštećenja vida.
  • Trenutno je doktorandica na Studiju invaliditeta Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, a primarno područje znanstvenog i stručnog interesa su joj problemi u vidnom funkcioniranju djece sa specifičnim teškoćama učenja.