Samosuosjećanje – podržati i razvijati nježan odnos prema sebi

Ovo je trenutak patnje.Patnja je sastavni dio života.Neka budem dobar/ra prema sebi u ovom trenutku.Neka si pružim suosjećanje koje mi je potrebno.- Kristin Neff, Self-Compassion: The Proven Power of Being Kind to Yourself (2011a)

Samosuosjećajan odnos prema sebi podrazumijeva brigu i nježnost koje su okrenute prema unutra, odnosno prema sebi. Navedeni se koncept sastoji od tri glavne i njima suprotstavljene tri komponente:

  1. ljubaznost prema sebi (eng. self-kindness) nasuprot samoosuđivanju (eng. self-criticism),
  2. zajednička čovječnost (eng. common humanity) nasuprot izolaciji (eng. isolation) i
  3. usredotočena svjesnost (eng. mindfulness) nasuprot pretjeranoj identifikaciji (eng. overidentification).

Ljubaznost prema sebi odnosi se na iskazivanja brige i razumijevanja prema samome sebi, umjesto da se osoba prema sebi odnosi na pretjerano osuđujući i kritičan način. Zajednička čovječnost podrazumijeva proces osvještavanja da su svim ljudima zajedničke pogreške, doživljaj neuspjeha i osjećaj neadekvatnosti, umjesto da zbog vlastitih pogrešaka osjećaju izolaciju. I naposljetku, usredotočena svjesnost označava svjesnost o aktualnom trenutku i osvještavanje vlastite patnje na uravnoteženi i nekritički način, umjesto da se osoba pretjerano poistovjećuje s neugodnim emocijama koje doživljava (Neff, 2011b).

Samosuosjećanje je važan zaštitni čimbenik u očuvanju mentalnog zdravlja i promociji mentalne dobrobiti, s obzirom da je ustanovljena njegova negativna povezanost sa simptomima problema mentalnog zdravlja kao što su stres, anksioznost i depresivnost (npr. MacBeth i Gumley, 2012; Marsh i sur., 2017; Neff i McGehee, 2010). Upravo bi zbog toga samosuosjećanje bilo poželjno razvijati u razdoblju adolescencije, s obzirom da su adolescenti ranjiva skupina za razvoj poteškoća mentalnog zdravlja.

U svijetu se sve više razvijaju znanstveno utemeljene intervencije namijenjene razvoju i jačanju dobrobiti, a postoje i intervencije namijenjene razvoju i jačanju samosuosjećanja koje se temelje na praksi usredotočene svjesnosti i suosjećajnosti prema sebi. Dvije takve intervencije su „Friends with Yourself: A Mindful Self-Compassion Program for Teens” (Bluth i sur., 2016) i „Cognitively-Based Compassion Training“ (Kirby, 2007) za koje se pokazalo da imaju pozitivne učinke na mentalno zdravlje i svakodnevni život njihovih polaznika.

Vrlo vjerojatno postoje neke razlike u načinima na koje tretiramo nama drage osobe i sami sebe. Kada je nekome od naših dragih osoba teško, vrlo vjerojatno smo puni razumijevanja, iskazujemo mu/joj ljubaznost, i ne osuđujemo ga/ju. Zašto onda ne bismo pokušali i sebe tretirati poput bliskog prijatelja i pružili si brigu i nježnost kad nam je teško?

S obzirom na sve navedeno, prakticiranje samosuosjećanja predstavlja značajan potencijal u promociji psihološke dobrobiti i jačanju otpornosti, posebice u kontekstu različitih stresora kojima smo izloženi.

Različiti jednostavni i kreativni načini svakodnevnog razvoja i jačanja samosuosjećanja dostupni su ovdje.

Reference:

Bluth, K., Gaylord, S. A., Campo, R. A., Mullarkey, M. i Hobbs, L. (2016). Making friends with yourself: A mixed methods pilot study of a mindful self-compassion program for adolescents. Mindfulness, 7(2), 479–492. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0476-6

Kirby, J. N. (2017). Compassion interventions: The programmes, the evidence, and implications for research and practice. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 432-455. https://doi.org/10.1111/papt.12104

MacBeth, A. i Gumley, A. (2012) Exploring compassion: a meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical Psychology Review, 32(6). 545-552. http://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.06.003

Marsh, I. C., Chan, S. W. Y. i MacBeth, A. (2017). Self-compassion and psychological distress in adolescents—a meta-analysis. Mindfulness, 9, 1011–1027. http://doi.org/10.1007/s12671-017-0850-7

Neff, K. (2011a). Self-compassion: The proven power of being kind to yourself. Harper Collins Publishers.

Neff, K. D. (2011b). Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1–12. http://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x

Neff, K. D. i McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225–240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307